Go to abstract

Samenvatting

Mensen van 70 jaar of ouder die hun rijbewijs willen verlengen, moeten daarvoor elke vijf jaar medisch gekeurd worden; binnenkort wordt deze leeftijd verhoogd naar 75 jaar. De minister van Infrastructuur en Milieu overweegt om deze 'seniorenkeuring' af te schaffen vanwege de administratieve lasten die deze met zich meebrengt. Volgens onderzoek van het RIVM is het echter aannemelijk dat de keuring de verkeersveiligheid bevordert. Er zijn alleen onvoldoende gegevens beschikbaar om concreet aan te geven hoeveel verkeersongevallen door de keuring worden voorkomen. Als de keuring wordt afgeschaft, is het in ieder geval raadzaam om de negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid te compenseren met alternatieve maatregelen. In 2012 werd 0,8% (N=2435) van de gekeurde senioren afgekeurd. Daarnaast werd 36% (N=109.278) van de gekeurden goedgekeurd met een beperking, wat bijvoorbeeld inhoudt dat de geldigheid van het rijbewijs wordt verkort. Ook kunnen ze worden verplicht een bril te dragen, mogen ze alleen overdag rijden, of mogen ze alleen in een auto met aanpassingen rijden, zoals een automaat. Hooguit 1% van de mensen gaat niet naar de medische keuring en ziet er daarmee vanaf het rijbewijs te verlengen. Ongeveer 15% van de ouderen neemt preventieve maatregelen om goedgekeurd te worden. Zij nemen bijvoorbeeld een bril om het gezichtsvermogen te verbeteren, of ondergaan een staaroperatie voorafgaand aan de keuring. Veel landen kennen geen leeftijdsgebonden keuring voor het rijbewijs. Vaak bestaan er dan wel andere regelingen waardoor mensen met een medische aandoening of beperking worden onderzocht, zoals een meldplicht. De verschillende regelingen zijn echter divers en de effecten ervan op de verkeersveiligheid niet duidelijk. Er kan geen aanbeveling worden gedaan voor een alternatief voor de seniorenkeuring in Nederland op basis van regelingen in het buitenland.

Abstract

In The Netherlands, individuals aged 70 years or above who want to renew their driving license have to undergo mandatory medical screening. Soon the age limit for a mandatory medical check will be increased to 75 years. The Minister of Infrastructure and the Environment is considering abolishing age-related mandatory screening because of the administrative burden it entails. According to research carried out by the National Institute for Public Health and the Environment, it seems plausible that the mandatory medical screening for older drivers in The Netherlands increases traffic safety. However, there are insufficient data to give a concrete estimate of the number of traffic victims that it prevents. If medical screening of older drivers would be abolished, it is in any case advisable to introduce alternative measures to compensate for the negative impact on traffic safety.

In 2012, 0.8% (N=2435) of elderly citizens who underwent medical screening were judged to be unfit for driving. In addition, 36% (N=109,278) were declared fit to drive under restrictions, such as a shorter period of validity of the license. Other examples of such restrictions are the obligation to wear glasses while driving; only being allowed to drive during daytime or to drive a car with certain technical requirements, such as a vehicle with automatic transmission. At most 1% of the people do not undergo the medical check, thus giving up their driving license. Approximately 15% of the people take preventive measures in order to pass the medical check. For instance, they acquire glasses, or they undergo cataract surgery before the medical investigation.

In many countries, there is no age-dependent mandatory medical screening. Often, however, alternative measures are in force in such cases, meant to have people with medical conditions undergo medical evaluation, such as a reporting requirement. However, the various regulations are very divers and their effects on road safety unclear. It is not possible to recommend an alternative for the age-dependent medical screening based on regulations in other countries.

Overig

Grootte
3.27MB