Go to abstract

Samenvatting

Een op de vijf mensen heeft chronische rugklachten, een op de tien consulteert jaarlijks de huisarts vanwege lage rugklachten, en lage rugklachten veroorzaken veel ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid. Alle reden om de mogelijkheden voor preventie na te gaan.In 1997-1999 is in Australie een succesvolle multimedia campagne gericht op de preventie van lage rugpijn uitgevoerd. In opdracht van het ministerie van VWS is nagegaan wat de opbrengst zou kunnen zijn indien we in Nederland een dergelijke multimedia publiekscampagne gericht op lage rugpijn zouden uitvoeren.Voor deze schattingen zijn gegevens over effecten van een campagne (uit het buitenland) en de omvang van de gezondheidsproblematiek van lage rugpijn (in Nederland) gecombineerd.Effecten zijn gekwantificeerd voor de omvang van lage rugpijn, de omvang van het zorggebruik, het ziekteverzuim en de arbeidsongeschiktheid.De effecten kunnen als volgt worden samengevat:-het 'de-medicaliseren' van een public health probleem-het verbeteren van de implementatie van richtlijnen in de medische praktijk-het verminderen van de lastendruk op huisarts en specialist-het mensen beter in staat stellen met pijnklachten om te gaan (empowerment)-het verminderen van verzuim en arbeidsongeschiktheid.Indien de effecten van de Australische campagne worden vertaald naar Nederland dan is naar schatting 5% van chronische rugpijn episoden, 25% van de kosten van de gezondheidszorg ten gevolg van lage rugklachten, 15% van de verzuimdagen ten gevolge van rugklachten en 15% van de nieuwe arbeidsongeschiktheidsuitkeringen te voorkomen.Als de potentiele effecten uitgedrukt worden in geld, zou een kostenreductie kunnen worden verwacht van ruim 200 miljoen Euro in het derde jaar na de start van zo'n campagne. Daarbij is zoveel mogelijk uitgegaan van de situatie in het jaar 2000. Deze schatting geeft een indruk van de potentieel grote impact van een preventiecampagne, maar dient als feitelijk cijfer met voorzichtigheid geinterpreteerd te worden, gezien de grote onzekerheden rondom de schattingen.De potentieel grote gezondheidswinst en kostenbesparing zouden ervoor pleiten ook in Nederland een multimedia campagne gericht op de preventie van lage rugklachten uit te voeren.

Abstract

Gaining insight into potential public health effects of prevention programmes is one way to aid public policy decisions on these programmes. These public health effects may include reduction in such items as occurrence of health problems, the use of health services, and absenteeism due to illness and disability, as well as the costs accompanying these problems The potential health benefits were estimated on the request of the Dutch Ministry of Health for carrying out a multimedia campaign for the prevention of (chronic) low back pain in the Netherlands. Such a campaign has been carried out in Australia and Scotland, and is currently underway in Norway. This estimation was based on the benefits of the Australian project and the public health impact of low back pain in the Netherlands as estimated for the year 2000. The potential effects could include substantial reductions in the occurrence of chronic low-back pain, in the use of health services in the Netherlands, and in sick leave and disability due to low-back pain. Crude estimation of profits yields sums of more than 200 million Euro in the third year after the start of the campaign. This figure should be interpreted with great care due to many uncertainties surrounding the estimates. However, an investment in an intensive public multimedia campaign (called PO Box 51) costing a few million euro will already be cost-effective with even a limited realisation of estimated profits.

Overig

Grootte
400KB