Go to abstract

Samenvatting

In theorie kunnen lightproducten gebruikt worden om de energieinneming te beperken en overgewicht te voorkomen. De gewone, niet-lightvarianten van dergelijke producten dienen dan echter drastisch minder gebruikt te worden. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM naar het consumptiegedrag van 750 jongvolwassenen en het aankoopgedrag van 3.200 huishoudens. In dit onderzoek is nagegaan of er een verband bestaat tussen het consumptiepatroon van een aantal frequent gebruikte lightproducten en overgewicht. Ook werd gezocht naar aanwijzingen in hoeverre deze lightproducten worden gebruikt ter vervanging van de niet-lightvarianten. Jongvolwassenen in de leeftijd van 19 tot 30 jaar en huishoudens met overgewicht blijken vaker lightproducten te gebruiken, zoals light fris- en vruchtendrank, kunstmatige zoetstof en light chips, dan degenen zonder overgewicht. Daarnaast gebruiken zij evenveel of zelfs meer van de gewone varianten van deze producten. Gebruikers van light fris- en vruchtendrank en light chips kopen of consumeren uberhaupt veel meer van de productgroepen in zijn geheel (light en niet-light samen). Dit suggereert dat light fris- en vruchtendrank en light chips (deels) als aanvulling op de niet-lightvariant gebruikt worden. Kunstmatige zoetstoffen en light smeervet daarentegen worden wel als vervanging van de gewone, niet-light producten gebruikt. Sommigen suggereren dat de consumptie van lightproducten zou leiden tot overgewicht. In deze studie zijn gegevens over het gebruik van lightproducten en lichaamsgewicht op het zelfde moment verzameld (cross sectioneel). Daarom kan niet gezegd worden of de hoge consumptie van lightproducten een oorzaak of gevolg van overgewicht is.

Abstract

Theoretically, diet products can be used to reduce energy intake and prevent overweight. However, the use of the similar non-diet products should also be more strictly reduced. These conclusions are based on an RIVM study on the food consumption of 750 Dutch young adults aged 19 30 and on the purchasing behaviour of 3200 Dutch households. Specifically investigated in this study was the possible relationship between consumption patterns of several common diet products and overweight. Furthermore, we tried to gain some insight into the extent that these products are used as a substitute for similar non-diet products.
Young adults and households who are overweight more often use diet products, like artificially sweetened beverages, artificial sweeteners and low-fat crisps, than people with a normal weight. At the same time, the first group uses the same or even more of the regular products. Remarkably, users of artificially sweetened beverages and low-fat crisps consume or buy more beverages and crisps in total (i.e. diet and non-diet collectively). These findings suggest that artificially sweetened beverages and low-fat crisps are used partly or completely in addition to the non-diet products. On the other hand, artificial sweeteners and low-fat table spreads are used to as substitutes for the regular products. It has been suggested that the consumption of diet products leads to overweight. Since this study was cross-sectional in design (i.e. data on consumption and body weight were collected at the same time), it is impossible to answer the question on whether overweight is the cause or consequence of the consumption of diet products.

Resterend

Grootte
240KB