- Publicatiedatum
- 30/09/1995
Samenvatting
Joint Implementation (JI) is een instrument om op goedkopere wijze de mondiale CO2 uitstoot te verminderen. Het mondiale potentieel voor JI is gedefinieerd als de fractie van de noodzakelijke vermindering van regionale CO2 uitstoot om de uitstootdoelstelling in een bepaald zichtjaar te bereiken, die kosten-effectiever in andere regio's kan worden uitgevoerd. De doelstellingen worden in multilaterale onderhandelingen geformuleerd en kunnen het uitgangspunt vormen voor bilaterale JI overeenkomsten. Hoe meer de multilaterale doelstellingen zijn gebaseerd op overwegingen van kosten-effectiviteit, hoe minder ruimte er overblijft voor aanvullende JI overeenkomsten. Des te strikter de CO2 uitstootdoelstellingen, des te groter de noodzakelijke mondiale uitstootvermindering en des te hoger het potentieel voor uitstootverminderende maatregelen in andere regio's. (Echter, vergeleken met minder strikte doelstellingen zal het potentieel voor JI lager zijn, omdat het potentieel is gedefinieerd als de fractie van de noodzakelijke uitstootvermindering.) JI zou de totale kosten van CO2 uitstootvermindering met 75 procent kunnen verlagen vergeleken met een situatie zonder JI, afhankelijk van de oorspronkelijke verdeling van CO2 doelstellingen, het zichtjaar en scenario veronderstellingen. De kostenbesparing voor "donor" landen zou meer dan 50 procent kunnen bedragen, zelfs als zou worden verondersteld dat subsidies voor maatregelen in "gast" landen 50 procent meer zouden bedragen dan de werkelijke kosten. Met JI zou de noodzakelijke binnenlandse uitstootvermindering in "donor" landen met de helft af kunnen nemen. In vergelijking met andere OESO regio's (Japan, Oceanie, Verenigde Staten) zijn de voordelen van JI voor West-Europa gering. Met andere woorden, in een wereldmarkt van JI projecten zou West- Europa stevige concurrentie kunnen ontmoeten.
Abstract
Joint Implementation (JI) is a means for reaching cheaper solutions to CO2 emission reductions. The global potential for JI is defined as the portion of the necessary regional CO2 emission reductions to meet the goals defined for a target year that can be more cost-effectively implemented in other regions. The goals will come from multilateral negotiations and may be the starting point of any bilateral negotiation process concerning JI-agreements. The more the goals will take cost-effectiveness criteria into account the less scope there will be for additional JI-agreements. In cases where the goals are stricter, the globally required emission reductions will be larger and consequently larger emission reductions could be be achieved in other regions. (However, as compared to the other cases presented in the report the potential for JI will be lower, since the potential is defined as a fraction of the necessary global emission reduction). JI could reduce the total costs of CO2 emission reduction by more than 75 percent compared to the situation without JI, depending on the initial distribution of CO2 targets, the target year and the scenario-assumptions. For donor countries the cost reductions could be more than 50 percent, even when it is assumed that the subsidies for emission-reduction measures in receptor countries are 50 percent higher than the actual costs. In donor countries the resulting domestic CO2 emission reductions after JI could be more than 50 percent less than the original goals before JI. In comparison to other OECD regions (Japan, Oceania, and the United States), Western Europe's gains from JI are less. In other words, in a world market for JI projects, Western Europe could face strong competition.
Resterend
- Grootte
- 0MB