Landelijke dataset verkeersaantallen is mogelijk Begin 2023 gaat de Omgevingswet in met onder andere nieuwe regels voor geluid. Een onderdeel daarvan is dat gemeenten verplicht worden om elke vijf jaar het verkeersgeluid op wegen te monitoren.
Onderzoek Beleving Woonomgeving 2020: wegverkeer blijft grootste bron ernstige geluidshinder 12,9% van de Nederlanders vanaf 16 jaar (ruim 1,8 miljoen mensen) had in 2020 ‘ernstige hinder’ van verkeersgeluid rond de eigen woning. Ook bij de vorige meting (2019) zorgde wegverkeer voor de meeste ernstige geluidshinder thuis.
Geluidsmetingen: verwachte geluidsreductie door stille banden blijft uit Uit RIVM-metingen in 2019 blijkt dat het verkeer op snelwegen 3 decibel meer geluid maakt dan de berekeningen van Rijkswaterstaat aantonen. Dat staat in de Geluidmonitor 2020, de jaarlijkse praktijktoets die verplicht is vanuit de Wet milieubeheer.
RIVM stelt voor meer onderzoek te doen naar blootstelling aan laagfrequent geluid Het RIVM stelt voor om in Nederland meer onderzoek te doen naar de blootstelling aan laagfrequent geluid (LFG) en de (gezondheids)effecten daarvan.
Bepaling gelijkwaardigheidscriteria Schiphol niet transparant en deels gebaseerd op verouderde gegevens Bij het bepalen van de ernstige geluidhinder en slaapverstoring rond Schiphol wordt deels uitgegaan wetenschappelijke kennis die aan actualisatie toe is.
Nederlandse versie literatuurstudie gezondheidseffecten windturbines Op 29 oktober 2020 publiceerde het RIVM een overzicht en analyse van alle relevante internationale literatuur over de effecten die windturbines hebben op de gezondheid van omwonenden.
Overzicht van literatuur over gezondheidseffecten geluid windturbines Heeft het geluid van windturbines negatieve effecten op de gezondheid van omwonenden? Het Zwitserse Federale Milieubureau vroeg het RIVM de literatuur op een rij te zetten die daarover verscheen tussen 2017 en medio 2020.
Onderzoek afname verkeersgeluid tijdens intelligente lockdown Het RIVM onderzocht met geluidmetingen hoeveel minder verkeersgeluid er was tijdens de intelligente lockdown. Het geluid van snelwegen bleek gemiddeld 4 decibel (dB) lager te zijn.
Trillingen door treinen nu beter voorspelbaar Het RIVM heeft een rekenmodel ontwikkeld waarmee de verwachte trillingsniveaus veroorzaakt door treinen berekend kunnen worden.
Factoren voor invloed op geluid langs rijkswegen en het spoor onderzocht Verschillen tussen berekend geluid en gemeten geluid langs rijkswegen komen vooral voort uit de rekenmethodiek. Ze zijn grotendeels te verklaren door de wijze waarop de betrokken rekenmethode omgaat met factoren als de effecten van autobanden en de staat van het wegdek.