Meten, berekenen en beleven van vliegtuiggeluid Omwonenden van luchthavens willen graag dat vliegtuiggeluid gemeten wordt, en niet alleen maar berekend. Er is veel maatschappelijke druk om hier snel mee te starten.
Advies over monitoring van geluid, ultrafijn stof en gezondheid bij uitbreiding vliegveld Lelystad Lelystad Airport wordt ingezet als passagiersluchthaven om een deel van het vliegverkeer van Schiphol over te nemen. Het gebruik van het vliegveld heeft invloed op de omgeving.
Geluidhinder rond Nederlandse luchthavens Om te weten te komen hoe bewoners rond alle Nederlandse luchthavens geluidhinder ervaren is een terugkerende enquête nodig.
Handreiking gezondheidseffecten omgevingsgeluid Het RIVM heeft in samenwerking met internationale partners een handreiking opgesteld op basis van de nieuwste inzichten op het gebied van de gezondheidseffecten van omgevingsgeluid van verschillend
Verschil in gemeten en berekende geluid langs rijks- en spoorwegen stabiel In 2016 lag de gemeten geluidproductie langs rijkswegen gemiddeld 2 decibel hoger dan de berekende waarden.
Geluid is belangrijkste veroorzaker van hinder in Nederland Geluid van wegverkeer, burenlawaai en vliegverkeer zijn de belangrijkste veroorzakers van hinder die Nederlanders in hun woonomgeving ervaren.
GGD’en vinden steeds meer soa’s De soapoliklinieken van de GGD’en weten steeds effectiever mensen op te sporen en te behandelen die een hoog risico hebben op seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s).
Expertisecentrum Geluid bij RIVM Het Expertisecentrum Geluid gaat rijksbrede ondersteuning geven op het gebied van geluid, geluidshinder en gezondheid.