Diverse ingrediënten in cosmetische producten, zoals geurstoffen en conserveermiddelen, geven soms klachten bij de consument De meest genoemde productcategorieën zijn huidverzorgingsproducten en haarproducten. Daarnaast worden make-up en zonnecosmetica relatief vaak genoemd. Opvallend veel klachten worden gemeld over producten die bedoeld zijn voor gebruik op of rondom de ogen, zoals oogcontourcrème, oogmake-up en oogmake-up remover.
Klachten en symptomen
De meest genoemde symptomen zijn roodheid en jeuk. De klachten komen voornamelijk voor op of rondom de oogleden en in het gezicht. Daarnaast worden regelmatig klachten in de nek en de hals gemeld. Ernstigere klachten worden weinig gemeld (3 tot 4% van de meldingen). Er zijn twee gevallen van bewusteloosheid genoteerd na gebruik van een haarkleurmiddel. Meldingen van ernstige klachten heeft het RIVM gerapporteerd aan de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit.
Ingrediënten in cosmetica
De daadwerkelijke oorzaak van klachten door cosmetica kan alleen worden vastgesteld door een allergietest die een dermatoloog uitvoert. Uit deze allergietesten blijkt dat 23% van de 151 geteste mensen allergisch reageert op een specifiek conserveermiddel (isothiazolinonen) dat in consumentenproducten wordt gebruikt. Geurstoffen zijn ook een belangrijke oorzaak van allergie: 20% van de geteste mensen reageerde op geurstoffen in cosmetica.
(Co)polymeren
In specifiek vervolgonderzoek werden ingrediënten uit het product zelf getest. Hieruit kwam een opvallend resultaat naar voren: 3 van de 15 personen (20%) reageerden met een allergische reactie op zogenaamde(co)-polymeren. Deze stoffen worden onder meer aan cosmetica toegevoegd om het product smeerbaar te maken. De reactie op (co)-polymeren is opvallend aangezien van deze stoffen niet bekend is dat zij een allergische reactie kunnen veroorzaken.
Project
Deze resultaten blijken uit de rapportage van het project
CESES (Consumer Exposure Skin Effects and Surveillance). Het
project is opgezet om huidklachten na gebruik van cosmetische
producten te registreren en te evalueren. CESES geeft
onder meer inzicht in de belangrijkste allergenen in cosmetica en
kan gebruikt worden om te toetsen of het huidige Europese
veiligheidsvangnet voor cosmetica voldoende werkt. Binnen
CESES wordt op twee manieren informatie ingewonnen.
Ten eerste via de consument zelf. Consumenten kunnen hun klacht
melden op de website www.cosmeticaklachten.nl.
Daarnaast registreren deelnemende huisartsen en dermatologen
huidklachten van patiënten, waarbij cosmetica de mogelijke oorzaak
zijn. Sinds juli 2009, heeft het RIVM ruim 1700 meldingen van
huidklachten na gebruik van cosmetische producten ontvangen.