Go to abstract

Samenvatting

Het RIVM heeft geïnventariseerd welke toets- en rekeninstrumenten vergun-ningverleners kunnen gebruiken om de effecten van ruimtelijke plannen op onze leefomgeving te beoordelen. Hierbij lag de nadruk op de instrumenten die re-gelmatig worden gebruikt en die juridische gevolgen kunnen hebben. Het toets- en rekeninstrumentarium kan onder andere worden vereenvoudigd als de toet-singscriteria en de regelgeving beter op elkaar worden afgestemd. Ook zijn een-voudige screeningtools gewenst. Hierdoor kan het lokale omgevingsbeleid effec-tiever worden uitgevoerd. Verder blijkt er een groot aantal verschillende toets- en rekeninstrumenten be-schikbaar te zijn. Vaak zijn de rekenvoorschriften in wet- en regelgeving vastge-legd. Dit geldt in een enkel geval ook voor de te gebruiken data. Naarmate de wet- en regelgeving minder specifiek voorschrijft hoe de beoordeling moet wor-den uitgevoerd, ontstaat meer ruimte voor interpretatie en discussie. Soms be-perkt de wet- en regelgeving zich alleen tot de doelen en criteria waaraan moet worden voldaan. Voor enkele beoordelingsdomeinen, zoals lucht en bodemsanering, zijn al een-voudige screeningtools beschikbaar waarmee snel de effecten kunnen worden beoordeeld. Voor andere beoordelingen zouden ook screeningtools ontwikkeld moeten worden. Bij lucht geldt dat wanneer er geen of nauwelijks effecten op-treden in de leefomgeving, er voor de beoordeling geen complexe berekeningen noodzakelijk zijn. Aanbevolen wordt om dit principe ook bij de ontwikkeling van screeningtools voor andere beschermingsdoelen, zoals waterkwaliteit of de ge-luidsbelasting, te hanteren. Het RIVM heeft dit onderzoek uitgevoerd voor de ontwikkeling van de 'Laan van de Leefomgeving', het digitale stelsel dat de uitvoering van de nieuwe Omge-vingswet gaat ondersteunen.

Abstract

The RIVM has made an inventory of the assessment and computation tools that authorities use to assess the effects of spatial plans on our living environment. The emphasis was on those tools that are used frequently and may have legal consequences.The assessment and computation tools can be simplified by aligning regulations and assessment criteria. Also, simple screeningtools are needed. As a result, environmental policies may be implemented more effectively. Furthermore, it turns out that there is a large number of assessment and com-putation tools available. Often the computational requirements are laid down in the law and regulations. In some cases the regulations also define the data to be used. As the legislation becomes less specific on how the assessment should be carried out, more room for interpretation and discussion arises. Sometimes the legislation is restricted to the goals and criteria to be met. For some assessments, such as air quality or soil sanitation sites, simple screen-ing tools to quickly assess the effects are available. Similar screening tools need to be developed for other assessments. To improve the application of screening tools for air quality, specific criteria have been defined for the selection of plans with no or hardly any effect on the environment, thereby avoiding more costly and complex computations. It is recommended to develop comparable (selec-tion) criteria for other environmental objectives, such as water quality protection and noise. The RIVM has conducted this research for the development of the so-called 'Avenue of the Environment', the digital information system that will be devel-oped to support the execution of the new environmental code.

Resterend

Grootte
3.61MB