Go to abstract

Samenvatting

In Nederland is enkele jaren geleden een grondwatermeetnet voor de Europese Kaderrichtlijn Water, het KRW Monitoringprogramma Grondwaterkwaliteit (KMG), ingevoerd naast het bestaande Landelijk Meetnet Grondwaterkwaliteit (LMG). Hierin is ongeveer de helft van de LMG-putten opgenomen. Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat het zinvol is om het landelijke meetnet te behouden, ondanks de overlappende meetputten en doelstellingen. Het LMG wordt namelijk gebruikt om aan meerdere wettelijke verplichtingen te voldoen, zowel nationaal als Europees. Het KMG daarentegen is specifiek op de Kaderrichtlijn Water (KRW) gericht. Daarnaast biedt het LMG informatie/data voor lange termijnanalyses, omdat het meetnet lange tijd op dezelfde manier werkte. Ten slotte biedt de grote hoeveelheid data antwoorden op onvoorziene beleids- en onderzoeksvragen die zich regelmatig aandienen. Vijf toekomstscenario's uitgewerkt Om het meetnet optimaal in te zetten, zijn vijf toekomstscenario's uitgewerkt en voorgelegd aan vertegenwoordigers van provincies die verantwoordelijk zijn voor de KRW-monitoring en kennisinstellingen. De volgende drie scenario's werden als meest relevant gezien. Bij scenario 1 wordt alleen het KMG-meetnet in stand gehouden, en wordt het LMG opgeheven. De LMG-putten die deel uitmaken van het KMG worden overgedragen aan de provincies, die verantwoordelijk zijn voor de monitoring. De overige LMG-putten vervallen. Als nadeel van dit scenario wordt gezien dat wettelijke verplichtingen niet zijn afgedekt. In scenario 3 blijft het LMG zoals het nu is. Hierbij wordt voldaan aan alle verplichtingen en blijft het LMG behouden als leverancier van consistente en langjarige data. Er worden alleen geen kosten bespaard. In scenario 4 wordt het LMG geoptimaliseerd, zodat kosten worden bespaard zonder dat informatie verloren gaat. Het meetnet wordt dan zodanig ingericht dat aan de wettelijke verplichtingen wordt voldaan en voorziet in langjarige data voor beleid en onderzoek. Voor doeleinden waarvoor minder data nodig zijn, zoals in putten met heel oud grondwater, kunnen de metingen minder vaak worden uitgevoerd.

Abstract

A few years ago a groundwater monitoring network was implemented in the Netherlands for the European Water Framework Directive (KMG), in addition to the existing National Monitoring Network Groundwater Quality (LMG). About half of the wells of the LMG are also part of the KMG. A RIVM study reveals that it is advisable to maintain the LMG, despite overlapping wells and objectives. The reason is that the LMG is used for several legal obligations, both at national and European level. The KMG on the other hand was setup specifically for the European Water Framework Directive (WFD). In addition, data from the LMG is more suitable for long term analyses as time series were obtained in almost the same way over many years. Finally, answers can be given to (frequently occurring) unforeseen policy and research questions.

Five options elaborated
Five options for the future LMG were elaborated and presented to representatives of provinces (responsible for WFD-monitoring) and research institutes. The following three options were considered as relevant.

In option 1 only the KMG will be maintained and LMG will be discontinued. Those LMG-wells that are also part of KMG will be transferred to the provinces, which are responsible for monitoring with the framework of WFD. All other LMG-wells are cancelled. The disadvantage will be that it will not be possible to comply with all obligations. Option 3 implies no changes. In that case, all obligations are fulfilled and LMG will be able to supply long term consistent data. No costs will be reduced. Option 4 consists of an optimization of LMG in order to save money without losing information. The monitoring network will be modified in such a way that it can fulfil legal obligations and supply long term data. Some wells e.g. may not require the current sampling frequency.

Resterend

Grootte
3.8MB