Go to abstract

Samenvatting

De (zelfgerapporteerde) ernstige hinder en slaapverstoring door vliegtuiggeluid rond de luchthaven Schiphol is tussen 1996 en 2002 afgenomen. Er is geen verband tussen blootstelling aan vliegtuiggeluid en lichamelijke of geestelijke gezondheidsklachten. Het RIVM heeft in 2002 de zelfgerapporteerde gezondheidstoestand in de regio Schiphol onderzocht, om de situatie in kaart te brengen voor de ingebruikname van de Polderbaan in 2003. Als vervolg op het onderzoek in 2002 worden jaarlijks 600 deelnemers gevraagd naar hun gezondheidstoestand en welbevinden, om de invloed van veranderingen rond Schiphol vast te stellen. Tussen 1996 en 2002 is de zelfgerapporteerde ernstige hinder en slaapverstoring door vliegtuiggeluid afgenomen. Ondanks de afname wordt vliegtuiggeluid nog altijd als belangrijkste bron van ernstige hinder en slaapverstoring aangemerkt. Het deel van de bevolking dat ernstige hinder ondervindt door geur van vliegtuigen is tussen 1996 en 2002 niet veranderd. Het merendeel van de bevolking in de regio is (zeer) tevreden met de woning en de woonomgeving. Met het geluid in de woonomgeving is slechts de helft (zeer) tevreden. Ook zijn de mening en toekomstverwachting over de buurt waarin men woont negatiever dan de landelijke referentiecijfers. In 2002 zijn relatief minder mensen bezorgd over hun veiligheid door het wonen in de buurt van Schiphol dan in 1996. Daar tegenover staat dat de bezorgdheid over gezondheidsklachten door geluid van vliegtuigen in dezelfde periode is toegenomen. Bezorgdheid onder de bevolking over veiligheid en gezondheidsklachten neemt toe naarmate men aan hogere geluidsniveaus is blootgesteld.

Abstract

This interim report assesses the self-reported health status and quality of life in the region around Amsterdam Airport Schiphol. The study was executed in 2002 before the opening of the fifth runway of the airport. A similar questionnaire survey has been carried out in 1996. The results constitute the foundation for a panel study in which approximately 600 residents will be followed until 2005 to monitor the possible changes that take place after opening of the new runway. The study shows that the prevalence of self-reported annoyance and sleep disturbance due to aircraft noise has decreased between 1996 and 2002. Despite the decrease, aircraft noise is still rated as the most important source of annoyance. Health effects - such as high blood pressure, respiratory symptoms, and a melancholy or depressive mood during at least 2 weeks - are more prevalent in the region than would be expected on the basis of national reference data. However, relationships between these health effects and exposure to aircraft noise were not found. The results indicate that the perception of risks and the quality of life in the study area are negatively affected by increasing levels of aircraft noise

Resterend

Grootte
1.68MB