Go to abstract

Samenvatting

Het ongeval met de kerncentrale van Tsjernobyl in april 1986 en de gevolgen daarvan waren aanleiding voor de Nederlandse overheid om de voorzieningen voor de kernongevallen-bestrijding in Nederland te evalueren en te verbeteren. De resultaten van de evaluatie zijn verwerkt in het Nationaal Plan voor de Kernongevallenbestrijding (NPK). Gedurende een ongeval met radioactief materiaal coordineert de Technische Informatie Groep (TIG) de meetinspanningen van de zogenaamde Steuncentra. De in het NPK omschreven taak van het Steuncentrum RIVM bestaat uit 'het verzamelen en verwerken van gegevens inzake emissies, concentraties, deposities en stralingsdoses van bodem en lucht'. Dit rapport beschrijft de RIVM-meetstrategie voor kernongevallen. De meetstrategie en het daaruit afgeleide meetplan richten zich op concrete antwoorden op de volgende centrale vragen: wat wordt er gemeten, door wie, waar, wanneer en hoe, en waarom? Tot de uitgangspunten, randvoorwaarden en beperkingen voor de meetstrategie behoren de wensen van de TIG en de taakstelling en operationele voorzieningen van het Steuncentrum RIVM. Deze worden vervolgens vertaald naar concrete keuzen voor de meetstrategie en het default meetplan. Het rapport bevat tevens een overzicht van contacten, die tijdens een nucleair ongeval relevant kunnen zijn voor het Steuncentrum RIVM, met binnenlandse en buitenlandse (onderzoeks)instituten.

Abstract

The accident at the Chernobyl nuclear power station in April 1986 and its consequences were reason for the Dutch government to evaluate and improve the facilities and the preparedness for nuclear emergency management in the Netherlands. The results of the evaluation have been elaborated in operational terms in the National Plan for Nuclear Emergency Planning and Response (EPR). During an accident with radioactive material the Technical Information Group (TIG) coordinates the measuring activities of the so-called Support Centres. According to the EPR, measuring activities of Support Centre RIVM are focused on the collection and processing of data on emissions, concentrations, depositions and radiation doses from soil and air. This report describes the measuring strategy of RIVM for nuclear emergencies. The measuring strategy and the measuring plan, the latter deduced from the measuring strategy, concentrate on explicit answers to the following central questions: what has to be measured, by whom, where, when and how, and why? The demands of the TIG and the specification of tasks and operational facilities of Support Centre RIVM are considered as starting-points, limiting conditions and constraints for the measuring strategy. These items are converted to explicit choices for the measuring strategy and the default measuring plan. This report further includes a list of contacts of Support Centre RIVM with other (research) institutes, inside and outside the Netherlands, which may be relevant during a nuclear emergency.

Resterend

Grootte
0MB