Vandaag kozen vertegenwoordigers van de creatieve industrie en het RIVM, het winnende concept van de #Youthbattle – Gezonde Leefstijl: het memes-concept ‘Fris’ van 4 studenten van de Hogeschool Utrecht. ‘Ontzettend effectief, haalbaar in budget en de creativiteit spat ervan af. We willen er het liefst morgen mee beginnen!’ aldus juryvoorzitter Freek Gille. Inzet was het beste concept om jongeren te verleiden tot gezond gedrag.

Een meme is een foto met een grappige tekst erop die je zelf kunt maken en delen via social media (zie bijvoorbeeld 9gag.com). Het Fris-concept van het winnende studententeam richt zich op jongeren tussen de 18 en 24 jaar die regelmatig uitgaan en vaak te veel drinken, met de bijbehorende spijt achteraf.  Het concept legt de nadruk op ‘fris’ blijven tijdens een avondje uit, omdat het meer leuke dingen oplevert dan dronken zijn (meisjes vallen bijvoorbeeld niet op dronkenlappen). Het is een crossmediaal concept waarin Facebook centraal staat maar ook bierviltjes en posters op de toiletten worden ingezet.

Het concept geeft antwoord op de battle uitdaging van het Trimbos Instituut: leuk uitgaan zonder spijt. Programmahoofd Ninette van Hasselt is enthousiast: “De kracht van dit concept is de simpelheid, die zeer aansprekend is. Er ging tijdens de finalepitch een buzz door de zaal waardoor ik wist dat het goed zat, want studenten zijn ook onze doelgroep’.  Andere  uitdagingen waren : gezonde keuze in de schoolkantine (Voedingscentrum), trots op je lijf (Rutgers WPF World Population Foundation (World Population Foundation)),  veilig en leuk mp3 gebruik  (Nationale Hoorstichting) en digitaal pesten bespreekbaar (Mijn Kindonline).

Tijdens de battleweek van 3 t/m 7 juni maakten de studenten gebruik van kennis en inzichten op het gebied van persuasieve communicatie, gezondheidsprofessionals en de creatieve industrie. ‘Zeer leerzaam’, beaamt student Rick de Groot, ‘ en nuttig omdat we met studenten van verschillende disciplines in een team zaten’. Daarbij werden ze gecoacht door creatieve professionals uit de beroepspraktijk. ‘Er zit veel energie en scherpte bij de studenten omdat ze direct met de uitvoerende instituten konden overleggen.  Ik ben zelf ook weer geïnspireerd!  aldus Fred Montijn , creatief directeur van Sparckl

Vervolg

De beste concepten worden dit jaar nog uitgewerkt tot sociale media toepassingen. Professionals die zich bezighouden met gezondheidsbevordering bij de jeugd kunnen deze gebruiken in hun activiteiten of interventies voor jongeren. 

Het RIVM Centrum Gezond Leven, het Expertise Center Creatieve Industrie van de Hogeschool Utrecht en SpinAwards hebben met de #Youthbattle een  unieke samenwerking gestart tussen onderwijs, wetenschap, creatieve industrie en (semi-) overheid. Deze sectoren kunnen veel van elkaar leren. Maatschappelijke problemen, zijn nu bekeken met de frisse blik van studenten en de innovatieve kracht van de creatieve industrie.