Iedere dag nemen we 200 beslissingen over wat we eten. Ook op plaatsen waarbij je in eerste instantie niet denkt aan eten: de speeltuin, bouwmarkt en het perron. Overal word je verleid om te eten. Voorál om ongezond te eten. We leven in een foodjungle.

Vetteverleiding is een campagne, gestart als Instagram-account. Met ruim 30 foto's hebben we onze eigen vette verleidingen in beeld gebracht. Zonder enige PR plaatsgebonden risico (plaatsgebonden risico) hadden we al 40 volgers.

In een tweede stap willen we het volgende bereiken:

  1. maatschappelijke bewustwording van de foodjungle
  2. wetenschappelijke kennis: we brengen de verleidingen letterlijk in kaart met bestaande wijk- en buurtdata
  3. aangrijpingspunten voor beleid: inzicht in de foodjungle op stad-/wijk-/straatniveau

Deze campagne is tot stand gekomen door samenwerking van het RIVM met CBS Centraal Bureau voor de Statistiek (Centraal Bureau voor de Statistiek) en GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) Twente en is onderdeel van de RIVM Innovatieversneller.