In 2013 worden opnieuw activiteiten georganiseerd om jongeren weerbaar te maken tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag. Ook is er aandacht voor de ondersteuning van ouders in de seksuele opvoeding van hun pubers.

Promotie Can you fix it?, NO or GO! en Sense

Sinds 4 november wordt onder jongeren online promotie gemaakt voor de serious game Can you fix it? en de weerbaarheidsgame NO or GO! Beide games worden via www.sense.info dagelijks door jongeren gespeeld. In de ‘campagnemaand’ worden deze games extra onder de aandacht gebracht in de hoop hier structureel meer jongeren naartoe te krijgen. Van de game NO or GO! is ook een app-versie voor smartphones beschikbaar.

Regiopakket ‘Wat voor type ben jij?’

Om de campagne regionaal uit te voeren, is een gratis regionaal campagnepakket voor GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst (Gemeentelijke Gezondheidsdienst)'en beschikbaar. Dit pakket bevat materialen waarmee eenvoudig een korte actie opgezet kan worden onder bijvoorbeeld scholieren. De actie is een offline versie van NO or GO, een preview! Door jongeren uitgedeelde kraskaarten te laten invullen komen ze erachter wat voor type zij zijn, bijvoorbeeld een ‘casanova’. Vervolgens kunnen ze dit profiel vast laten leggen in een tattoo en krijgen ze een gadget mee. Doel is nadenken over eigen wensen en grenzen en verwijzen naar NO or GO!

Ouderondersteuning portal Hoe pak jij dat aan?!

Ouders spelen een grotere rol in het leven van pubers dan ze denken. Soa Aids Nederland en Rutger WPF World Population Foundation (World Population Foundation) hebben samen met het Trimbos-instituut, Voedingscentrum, Pharos en VeiligheidNL het portal Hoe pak jij dat aan verbreed. Ouders kunnen hier tips en tools vinden om hun kinderen weerbaar te maken tegen groepsdruk en ze te ondersteunen bij het maken van gezonde keuzes. Een nieuwe, bredere versie van het portal www.hoepakjijdataan.nl met opvoedtips over de thema’s alcohol, roken, drugs, seksualiteit, voeding en veiligheid wordt in november gelanceerd. De website uwkindenseks.nl maakt hier onderdeel van uit.

Toolkits publiekscommunicatie

De informatie in de toolkits voor publiekscommunicatie is bedoeld voor iedereen die voorlichting geeft over ziekte en zorg. De inhoud van de toolkits bestaat uit kant-en-klare voorlichtingsproducten en/of halffabricaten. De informatie is afkomstig van het RIVM en partners in de publieke gezondheid.

Vragen, ideeën of opmerkingen over de actie?

Laat het ons weten:
Wijnand: wvanderwerf@soaaids.nl
Marianne: m.cense@rutgerswpf.nl