Meten, berekenen en beleven van vliegtuiggeluid Omwonenden van luchthavens willen graag dat vliegtuiggeluid gemeten wordt, en niet alleen maar berekend. Er is veel maatschappelijke druk om hier snel mee te starten.
Kennisscan hinder door luchtvaartgeluid Het RIVM raadt aan om systematisch kennis op te bouwen over de effectiviteit van maatregelen waarmee de hinder door geluid van vliegtuigen kan worden verminderd.
Advies over monitoring van geluid, ultrafijn stof en gezondheid bij uitbreiding vliegveld Lelystad Lelystad Airport wordt ingezet als passagiersluchthaven om een deel van het vliegverkeer van Schiphol over te nemen. Het gebruik van het vliegveld heeft invloed op de omgeving.
Geluidhinder rond Nederlandse luchthavens Om te weten te komen hoe bewoners rond alle Nederlandse luchthavens geluidhinder ervaren is een terugkerende enquête nodig.
RIVM lanceert nieuwe web-based versie van ConsExpo Een verbeterde versie van het computerprogramma ConsExpo is vanaf nu beschikbaar via de RIVM website.
Extra milieurisico door scheepvaart onbekend Er is te weinig bekend over de samenstelling van scheepsbrandstof voor de zeevaart.
Risicobeoordeling van mengsels van chemische stoffen Bij de risicobeoordeling en regulering van chemische stoffen wordt rekening gehouden met de schadelijke effecten van afzonderlijke stoffen.
RIVM: EU normen BPA opnieuw bekijken In 2014 en 2015 zijn de Europese normen voor een veilige blootstelling aan Bisfenol A (BPA) van werknemers en consumenten aangescherpt.
Aanpassing vergunningverlening nodig voor gene drives Het RIVM adviseert om een vergunningsplicht in te stellen voor gene drives.
Nieuwe mogelijkheden voor verantwoord recyclen van plastics Het RIVM stelt voor om bij de afweging tussen verbranden of recyclen van plastic een breder milieuperspectief voor ogen te houden. Plastics met gevaarlijke stoffen erin worden nu meestal verbrand.